SIMONA FRILLICI
The twenty year research between painting and photography (2022-2001)
La ventennale ricerca tra pittura e fotografia (2022-2001)
My medium is painting; since the early 2000s, I have included photography in my work, often a face found on the web, photocopied in many copies mainly on paper. The image of the face is an important fragment of the individual, what remains of a moment and an entire life. From the fragment and residue, it is possible to reconstruct, imagining, the totality of the person and their life.
In the last ten years, I have started making art outside the intimacy of my studio, in the external urban and social reality, involving other artists and a casual audience, consisting not only of professionals. I have included in my works the photocopied photo of the face of those who wanted to participate, creating large choral installations on an environmental scale. The photocopy mixed with acrylic paint and other media results in a pasty and energetic material that I called "the material of images." In the last works mainly made with photographic means, I extend the subject from the face to the entire human figure.
Il mio mezzo è la pittura; dai primi anni 2000 inserisco nell’opera la fotografia, spesso un volto trovato sul web, fotocopiato in tante copie prevalentemente su carta. L’immagine del viso è frammento importante dell’individuo, quanto rimane di un momento e di una vita intera. Dal frammento e residuo, è possibile ricostruire, immaginando, la totalità della persona e la sua vita.
Negli ultimi dieci anni ho cominciato a fare arte fuori dell’intimità del mio studio, nella realtà esterna urbana e sociale, coinvolgendo altri artisti e un pubblico occasionale, costituito non solo di addetti ai lavori. Ho inserito nelle mie opere la foto del volto fotocopiato di quanti volessero partecipare, realizzando grandi installazioni corali a dimensione ambiente. La fotocopia mescolata al colore acrilico e ad altri media, risulta una materia pastosa ed energetica che ho chiamato “la materia delle immagini”.
Negli ultimi lavori prevalentemente realizzati con mezzo fotografico, estendo il soggetto dal volto all’intera figura umana.